herstelloop

Een duurloop in ontspannen, rustig tempo. De herstelloop is vergelijkbaar met inlopen en uitlopen. Het doel is de spieren warm te zetten en herstel van voorafgaande trainingen te bevorderen, draagt tevens bij tot verbeteren van de basis conditie. Meer over herstel


lange duurloop

De lange duurloop wordt altijd gelopen in een rustig ontspannen tempo. Het tempo is vergelijkbaar met het tempo van de herstelloop. Het doel is het banden en pezenstelsel te wennen aan langdurige inspanning. Tevens is de lange duurloop door het rustige tempo specifiek voor de ontwikkeling van je aërobe basis en vetverbranding. Drinken tijdens de duurloop (elke 20-30 minuten) en direct na de duurloop (met een lichte snack) bevordert het herstel. Meer over duurlopen


tempoloop/tempoduurloop

Een tempoduurloop is een duurloop in vlot tot snel tempo. In tegenstelling tot intervaltraining wordt in een constant hoog tempo gelopen. Het tempo is gelijk of benadert het wedstrijdtempo. Met tempoduurlopen ontwikkel je dan ook de conditionele aspecten rond het wedstrijdtempo zonder de specifieke wedstrijdstress. Meer over tempoloop


intervaltraining

De kern van intervaltraining is een herhaling van tempo’s afgewisseld met korte herstelpauzes. Door de korte herstelpauzes kun je een relatief groot deel van de trainingsomvang volbrengen in een hoog tempo. Een tempo dat aanzienlijk hoger zal liggen dan bij een (tempo)duurloop. Intervallen zijn zowel geschikt voor de gevorderde als de beginnende loper die moeite heeft gedurende een langere periode aaneengesloten te lopen. Meer over interval


heuveltraining

Heuvels maken de training afwisselend. De belasting heuvelop en heuvelaf is duidelijk anders.

Meer over heuveltraining

 

Trainingsvormen

een overzicht